Partner serwisu
Drogi i autostrady

Kiedy przyjdzie czas na zmiany w Pzp?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
04-11-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Kiedy przyjdzie czas na zmiany w Pzp?
fot. Transprojekt Gdański
W sejmie toczą się prace nad projektami zmian w Prawie zamówień publicznych, swoje propozycje ma też Urząd Zamówień Publicznych. Inne mają być kryteria wyboru wykonawców, wyjaśni się problem rażąco niskiej ceny. Jak powinno zmienić się prawo w kontekście robót projektowych?

RynekInfrastruktury.pl: Jakie zmiany należałoby wprowadzić w Pzp, by lepiej wybierać projektantów?

 

Marek Rytlewski, dyrektor Transprojektu Gdańskiego: Wobec trwających właśnie prac Unii Europejskiej nad nowymi dyrektywami w zakresie zamówień publicznych oraz pozwu Komisji Europejskiej za niewłaściwe wdrożenie obecnych dyrektyw i deklaracji złożonej przez obecnego prezesa UZP o „napisaniu” ustawy PZP od początku, analiza zapisów ustawy PZP wydaje się być problem chwilowo nieaktualnym. Niemniej jednak, abstrahując od samej możliwości zmian ustawy, moim zdaniem trudno np. zdefiniować pojęcie „rażąco niskiej ceny”, każdy ze znanych mi wariantów ma mankamenty i próby wprowadzenia jakichkolwiek algorytmów mogą się zakończyć wyborem oferty różniącej się o przysłowiowe grosze od odrzuconej. Aktualna interpretacja „rażąco niskiej ceny” przez KIO jest taka, iż istotna w wyjaśnieniu jest tylko całkowita suma oferowana za usługę, a pojedyncze składniki oferty mogą podlegać tzw. „inżynierii finansowej”. Przy takim założeniu oferenci są w stanie wytłumaczyć każdą, nawet absurdalną wycenę. Postuluję zmiany, które doprowadzą do konieczności wyjaśnień każdego składnika formularza cenowego, wówczas ocena wyjaśnień przez Zamawiającego może być rzetelna i rażąco niską cenę będzie znacznie łatwiej odrzucić. Jeśli nie sam Zamawiający, to my, biura składające realne oferty, w tym pomożemy.

 

Mimo szykowanych zmian, zamawiający wydaje się pozostawać przy swoich dotychczasowych zasadach.

 

Niezmiennie uważam, że głównym problemem jest postawa większości zamawiających, brak odwagi i determinacji, wręcz konformizm w wyborze ofert. Inwestorzy przyjmują jakiekolwiek wyjaśnienia, byle spełnić formalny obowiązek i nie narazić się na konieczność podejmowania ryzykownej dla siebie, a korzystnej dla inwestycji decyzji. Pojedyncze jaskółki zarówno w GDDKiA jak i PKP PLK pokazują, że jednak można. Odwagi inwestorzy! Nie ma oczywiście gwarancji, ale na ogół będziecie mieli w terminie lepszy projekt i znaczniej mniej problemów na etapie realizacji.

 

Co należy zmienić w podejściu zamawiającego w stosunku do prac projektowych i wyboru projektantów?

 

Tu posłużę się znaną w środowisku anegdotą. W całej unii obowiązują te same dyrektywy, a jednak szef niemieckiego odpowiednika Urzędu Zamówień Publicznych, zapytany co mogłoby być przyczyną Jego dymisji odpowiedział: jakaś gruba afera korupcyjna lub wybór wykonawcy dużego kontraktu spoza wykonawców niemieckich. Życzyłbym sobie aby nasi Zamawiający zawiesili sobie to hasło nad biurkiem.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Intermodal i logistyka

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Arek Kowalczyk 21 listopada 2013

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Intermodal i logistyka

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Arek Kowalczyk 29 listopada 2013

Nowi członkowie Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Intermodal i logistyka

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Arek Kowalczyk 21 listopada 2013

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Intermodal i logistyka

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Arek Kowalczyk 29 listopada 2013

Nowi członkowie Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5